Ik snap Hans Anders niet

Optiekspecialist Hans Anders voerde voorheen de slogan “Alleen de prijs is anders“. Niks mis mee. Maar nu is het “…zeg maar Hans“. En die snap ik dus niet.
Waarom is de voornaam Hans nu gekozen als speerpunt? Om het persoonlijk te maken? Om van de naam Hans een synoniem te maken voor goedkope brillen?
In mijn optiek (leuk woordgrapje!) was de dubbelzinnige achternaam Anders een veel geschikter woord om mee te spelen. Men had er bijvoorbeeld “Anders, zeg maar” van kunnen maken, om het maar dicht bij de huidige slogan te houden. Maar dan vind ik “Alleen de prijs is anders” toch nog beter. Met deze bekende slogan geef je kwaliteit aan en tegelijkertijd een voordelige prijsstelling.
Iemand enig idee waarom er van slogan gewisseld is?
June 11th, 2007 at 07:20:36
Tja. uhhh.. Meteen maar even pluggen:
Nieuw op Marketing Review:
De Off-topic Reactie-Spinoff Column!
Deze keer speciaal voor Stijn!
http://MarketingReview.web-log.nl/marketing_review/
June 11th, 2007 at 08:30:52
Ik vermoed dat H.A. eindelijk echt van dat “de prijs” af wilde, omdat ze het toch niet meer waar konden maken. Toen ze ermee begonnen was er maar 1 discounter, en dat waren ZIJ. Inmiddels is ook Pearle een flink stuk in die richting opgeschoven (en ook die hebben spijt van die vastgeroeste claim ‘de tweede bril gratis’, weet ik), én er was indertijd ook nog geen SpecSavers (ook een echte discounter). Ik denk dat de heren in het circuit een beetje van dat prijs-focus verhaal afwillen, dus.
June 11th, 2007 at 11:28:50
Je kon wel eens gelijk hebben Jos. Hier heb je nog even een ‘l’ voor in je URL. (je naamlink mist er ééntje)
Gisteren was het overigens ondanks het hoge afhaak-gehalte bijzonder gezellig, mede dankzij het weer uiteraard!
June 11th, 2007 at 13:49:20
Ik “vrees” dat Hans Anders een “Ben” pullt
Ben, bekend van “Ik Ben” e.d. maakte van de naam een persoon en dat werd een succes. Jammer dat H.A. deze bandwagon te laat ontdekt.
Ook is het natuurlijk een logisch vervolg op hun succesvolle reeks reclames waarin de persoon Hans de hoofdrol speelt. Dit gaat dus nog meer uitgemolken worden. Zie ook de parallel met Albert Heijn, wiens campagnes met de bedrijfsleider en de daarbijhorende jongere succesvoller zijn dan alle voorgaande campagnes! Die man heeft inmiddels een door “fans” opgerichte hyves.
Het is nu wachten op de Hans-hyve.
June 11th, 2007 at 19:57:20
@Dennis: Dank voor de ‘l’. Ik zal er zuinig op zijn!
June 11th, 2007 at 20:51:12
@jos.. hoezo speciaal voor mij? Wat moeten we met zo’n post??! Ik dacht dat IK vaag was…
@Jenno.. alles wat identiteit heeft heeft een Hyve. Dus dat is voor Albert, Heijn, en straks ook Hans, niet Anders. (haha.. hij zei hans anders ROFLMAO!) Maar het zegt vrij weinig natuurlijk, behalve de bevestiging dat het een identiteit is geworden.
@topic
Maar het is niet zo vreemd dat het steeds vaker gedaan wordt. Bedrijven, of beter gezegd de brands van de bedrijven, worden ervaren als personen. In USA is het zelfs zo dat volgens de wet een corporation ook daadwerkelijk een persoon IS, met burgerrechten en -plichten en al. Ik weet niet of dat hier ook zo is… Maar de ervaring is hetzelfde volgens mij. We kunnen emoties hebben voor brands die we normaal gesproken alleen bij echte personen hebben. We zullen het in ieder geval nog vaker gaan zien - personen die het bedrijf ZIJN in plaats van er alleen symbool voor staan - denk ik…
Zo goed als Ben gaat het helaas nooit meer worden. Want voor zo’n dubbelzinnige lading heb je nou eenmaal een naam nodig die ook een dubbele lading heeft. Een woord als Anders bijvoorbeeld.. Anders dus. Niet Hans. *zoef* geluid van een gemiste kans die voorbij raast!!!
Met Hans valt geen woordspelingen te maken. (En wie nu met Iglosiastische termen aan komt zetten ga ik slaan…)
June 11th, 2007 at 22:40:43
@Stijn: oepssss! Zo vaag ben je niet. Ikke dus wel.. TXS
@ Whom it may concern: Wrschlk als gevolg van het feit dat de web-log.nl software nieuw voor me is (NoDirectOn is op blogger), heb ik dus blijkbaar het achtergond-document (een word-file met onze thread over het vallen van een kwartje hoier op Hardcopy) gepubliceerd, in plaats van de column
Sorry.
Ik heb het weggehaald, en ga de column opnieuw schrijven.
Thanks voor het opletten, Stijn..
June 13th, 2007 at 17:17:18
Opeens valt er een slogan voor Hans Anders uit de lucht hier…
Dat ziet er heel Anders uit!
June 13th, 2007 at 18:44:29
@Dennis: meteen bellen met H.A.! Echt.
June 15th, 2007 at 08:00:52
Wat een prachtige discussie, allemaal. Dank jullie daarvoor.
Ik kies inderdaad voor een nieuwe Pay Off ‘zeg maar Hans’. Mijn stelling daarbij is dat, omdat we 1 op de 3 brillen in Nederland verkopen, Hans een beetje van ons allemaal is. 1 geruststelling hierbij aan Jos: ik zal er zeker niet kiezen om ‘van de prijs af te komen’. Integendeel. Ik ga nog meer bieden voor hetzelfde geld.
Ik kan me voorstellen dat deze ene TV-uiting jullie nog niet zoveel zegt, maar binnen 2 weken zullen meerdere uitingen volgen. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
groeten, Hans
June 15th, 2007 at 11:47:53
@Hans zelf: Goed om te horen, Hans. En blij dat je gestopt bent met die lullige commercials over Hans in zijn kleine autootje, etc. Dat was in ieder geval echt sullig en ongeloofwaardig. Succes met het invullen van dit nieuwe thema. Als (oud-)branchegenoot zal ik het zeker met belangstelling volgen. En tot slot: in ieder geval 10 punten voor het feit dat je hier reageert! Dat zouden meer mensen moeten doen…
July 11th, 2007 at 17:27:28
Prachtig “Hans” je moet alleen even je feiten goed hebben, Jan L.l bestaat ook vast, maar die is ook niet de eigenaar van…..
Bovendien is het misschien leuk om te vermelden dat het allemaal zo goedkoop kan omdat het personeel wat er in de bedrijven staat niet geschoold is.
Wat een OPTICIEN 8 jaar kost, leren ze bij Julie in 8 weken?????
Daarna worden deze “opticiens� losgelaten op mensen die met een sterkte van -5 cyl +1.25 as 162
moeten gaan autorijden, bellen tijdens het rijden met 1.8 promille is veiliger,……
Nog veel verbazingwekkender is dat zorgverzekeraars zich hier ook al niet druk om maken.
Zeg maar uomo,
July 11th, 2007 at 17:32:10
Sorry over feiten,
4 jaar voor opticien
2 jaar voor contactlensspecialist
nog 4 jaar voor optometrist
Grtz uomo
July 11th, 2007 at 17:32:50
Sorry over feiten,
4 jaar voor opticien
2 jaar voor contactlensspecialist
nog 4 jaar voor optometrist
Grtz, uomo
July 31st, 2007 at 22:10:55
Ja, op een korte tijd worden de basis gelegd voor de opticiens van Hans Anders maar dat betekend niet dat ze daarna ‘losgelaten’ worden op het volk, er gaat voor de cursus nog een filiaaltraining aan vooraf bij iemand met jaren lang ervaring, daarna wordt er gevraagd om een deel van de cursus zelf al eens te lezen en te leren, dan volgt een cursus van 78weken waar de volledige basis wordt uitgelegd, dan volgt er een examen theorie en praktijk. Daarna volgt een 6 maanden stage in een filiaal waar al je metingen worden gecontrolleerd door een bekwaam opticien, na die 6 maanden wordt er een evaluatie gemaakt en dan wordt beslist of je de naam opticien mag gebruiken in het filiaal. Dan stopt het nog niet, dan moet je eerst 2 jaar praktijkervaring hebben opgedaan om vervolgens een aanvraag te doen voor de cursus optometrist (contactlesspecialisatie), die duurt dan als je wordt toegelaten ook weer een aantal weken + stage en evaluatie en dan maar pas kan je jezelf bij Hans Anders een opticien optometrist noemen. Reken dus in totaal maar een goede 3 tot misschien 4 jaar voor alles in totaal. Het verschil met een schoolopleiding en een bedrijfsopleiding is hier dat er veel meer praktijkgericht wordt gewerkt dan in een school met simulaties en af en toe eens een stage op de werkvloer. Als je uit school komt ben je niets, als je onze opleiding volgt en voldaan hebt, ben je ondertussen al een aantal jaar verder en heb je al een hele hoop praktijkervaring opgedaan.
November 26th, 2007 at 13:42:09
Ben hier terecht gekomen via google. Ik was alleen op zoek naar de openingstijden want mijn bril is stuk. Dat is ook niet zo vreemd want ik ben er per ongeluk op gaan staan. Maar dat terzijde..
Erg leuke discussie hier. Hans kwam zelf met de melding dat de slogan wat meer ingeburgerd zou raken. We zijn nu een aantal maanden verder en ik moet eerlijk zeggen dat ik daar helemaal NIKS van heb meegekregen. Maar dat komt omdat ik zelf de tv nooit meer aan heb staan. (ik heb het namelijk helemaal gehad met het feit dat de commercie me de strot word doorgedouwd op tv dus ik kijk alleen nog selectief via downloads en uitzendinggemist). Behalve de tv reclame hebben ze volgens mij verder geen campagne gevoerd. Niet dat ik weet tenminste.
Het grapje om de medewerker Hans te gaan noemen zal ik maar achterwege laten want dat zullen ze inmiddels al vaker gehoord hebben. Lijkt me behoorlijk irritant!! Dat zou voor mij als ik de reclame campagne had bedacht al reden genoeg zijn om een andere slogan te kiezen want zoiets kun je van te voren wel bedenken.
Ik ga zometeen naar Hans omdat de prijs gewoon anders is. Hopelijk zie ik daarna tenminste weer wat ik zojuist getiept heb hier.
November 26th, 2007 at 23:43:27
Tim mooi verhaal en ik zou je ook bijna geloven,….
Was het niet dat ik weet dat dit niet het geval is!
Het is een leuke doelstelling, helaas is de praktijk anders.(leuke woord speling)
Mocht jij 1 van de gelukkigen zijn die dit heeft doorgemaakt van harte,..
Je bent echt 1 van de weinigen!
De mensen die na drie dagen een filiaal moeten runnen zijn niet uitzonderlijk maar meer regel!
En ik heb het niet 1 keer maar zeker 8 keer mee gemaakt dat dit gebeurd.
Met verschillende mensen in verschillende filialen.
Vraag voor het gemak even naar de diploma’s van de gene die uw ogen meet in het filiaal, deze zouden aan de muur moeten hangen.
En NIET zijn voorzien van een H A, Pearl of welk winkelbedrijf logo dan ook, maar van het Deltion College of een andere gerenommeerde school!
January 11th, 2008 at 00:32:25
leuke verhalen allemaal maar zullen we niet iedereen over 1 kam gaan scheren, ik heb via het deltion mijn diploma en de interne opleidingen gevolgd, en werk bij hans. ik kan nu niet echt zeggen dat deltion mij meer op weg heeft kunnen helpen in dit bedrijf. al die rekensommen leuk maar een klant zit hier niet op te wachten, dit soort dingen krijg je intern (wel kleinschaliger) op de cursus. ieder voor zich om de school te doen of niet, nu wil ik verder met optometrie. daarnaast even zeggend dat een particulier even verderop een oud-werknemer van hans in dienst heeft als filiaalhouder die daar meet en ook harde lenzen aanmeet zonder diploma’s dit gebeurd overal, vraag maar eens na bij mensen die leren in de optiek. daarentegen wil ik niet dat dit allemaal goed is wat er gebeurd, maar het gebeurd overal……………………………. en niet alleen bij hans
April 13th, 2008 at 18:57:31
Jullie dachten en vele anderen dat een kleine middenstander niet goedkoop kan zijn?
Toch is het zo het scheelt de helft met de ketens.
Maar dan krijg je wel merkglazen en geen standaard glazen.
Het is gewoon het kostenplaatje van de optiekzaak.
Kijk als wij nooit adverteren en reklame maken op de t.v,
Niet op een dure A1 lokatie zit kun je de prijzen laag houden.
De duurste bril is bij ons multifocaal(en niet varifocaal of andere benamingen die ze daarvoor gebruiken.
Kompleet icl montuur uit de hele optiekzaak 250 euro
Kunststofglazen,
Superontspiegeld,
Krasvast,
Anti-condens.
De zelfde bril en dan in transitions 5 komt dan op 325 euro.
Zorgverzekeringen??
Ook gewoon bij ons gaat dat er nog eens vanaf.
Niets meer of minder dan de ketens.
Dus 250 euro- de zorgverzekering.
Een rekensommetje voor iedereen.
April 13th, 2008 at 19:17:44
Ik heb bij Hans Anders voor mijn laatste briel iets van 80 of 90 euro moeten afrekening (dat is dan wel met de vergoeding van volgens mij ook iets van 90 euro er vanaf geteld). Dus met mijn minimal rekenkundheid kom je dan toch op een aanzienelijk lager bedrag uit.
Overigens was ik gister bij Hans want mijn nieuwe bril die knelde een beetje. Heb ik serieus 3 kwartier moeten wachten voordat ik aan de buurt was. Zo druk was het. Nou hebben ze gelukkig redelijk goeie koffie en het was best gezellig. Maar het heeft wel heel mijn plenning in de war geschopt want ik dacht met 5 of 10 minuten wel klaar te zijn.
April 13th, 2008 at 20:44:04
nu eindelijk is het zo ver de nuvo en de zorgverzekeringen gaan samen werken.
En willen een invetarisatie maken waar opticien’s werken en waar niet.
Het gevolg alle ketens zijn in eens op zoek naar gediplomeerd personeel!!!
De vakbladen puilen uit van de advertenties, ha ha
Het bewijs in geleverd,………………..
roxy
Kijk eens even rond als je opticien bent of ben je aasistent?
Dan heb je binnen de kortste keren een leuke baan met een net zo leuk salaris!!!!
grtz uomo
April 13th, 2008 at 21:59:23
aan uomo,
Ja, misschien is dit momenteel in Nederland het geval omdat de drukte dit niet toelaat, maar in nederland zijn ze zeer laks op de regelementering op dat vlak, ik had eigenlijk de voorstelling gegeven hoe we er bij Hans in Belgie werken (of toch een aantal jaren geleden) Nu begint Belgie ook wel uit te puilen van de filialen en moeten ze in sommige gevallen ook werken met snelcursussen, spijtig natuurlijk dat de mensen dan voor de leeuwen worden gegooid, maar ja, als de nood het hoogst is. Als ze doorbijten, komen ze er wel en gaan ze het vak wel serieus aangeleerd krijgen, de anderen zijn dan weer de ontslagnemers.
Over het diploma aan de muur is geen verplichting eigenlijk, heb dit zelf ook nagevraagd (en in Nederland denk ik het zeker niet want iedereen mag in NL een optiekzaak openen zonder diploma, of is dit ondertussen ook alweer veranderd? Heb er wel eens een discussie over gelezen maar er was toen niets concreet gebeurd blijkbaar)
April 15th, 2008 at 11:43:08
@ Andre,
Hangt er vanaf wat voor soort bril je hebt aangeschaft?
Was deze ook ontspiegeld,binnen en buitenkant?
Krasvast,
Anti-condens?
Zat dit ook bij de prijs in?
April 15th, 2008 at 11:58:52
Dan zullen wel minder reklame gaan maken.
Of de kwaliteit naar beneden( als dat nog kan)
Of de prijzen gaan omhoog.
April 15th, 2008 at 16:49:59
Tim
je kan inderdaad zonder diplome in Nederland alles beginnen wat je wil ook een optiek.
Alleen zal een bank je in geen enkel geval een euro lenen.!
Bovendien hoe groot de drukte ook is is dit geen excus om niet gediplomeerd personeel in te huren,
Stel garage die jou auto onderhoud doet dit op de zelfde manier, leuk als je nieuwe remen moet hebben.
Daar nam je toch ook geen genoegen mee??
Wat betreft de regels heb je gelijk die moeten hoognodig scherp gesteld worden.
En als dit gebeurd hebben velen een groot probleem.
Laten we dan als laatste stellen dat een gedegen optiekschool de “diplomas” die worden uitgereikt niet als zo danig worden gezien.
Als je met je assistent HA “diploma” je bij een school meld is het geen sinds zo dat je het eerste jaar kan overslaan!!
Grtz uomo